:: Novinky
Finalizácia projektu z nemeckého jazyka Experimentieren auf deutsch
„Učiť sa ďalší jazyk neznamená len učiť sa inak pomenovať tie isté veci, znamená to aj naučiť sa o tých istých veciach premýšľať iným spôsobom.“
Flora Lewis
Takúto možnosť učenia sa cudzieho jazyka, konkrétne nemeckého jazyka, mali aj žiaci našej školy, a to prostredníctvom experimentov realizovaných v rámci projektu Experimentieren auf deutsch.
Do projektu, ktorý sme v našej škole realizovali od novembra minulého roka do októbra tohto roka, sa zapojilo 15 žiakov 7. ročníka v rámci záujmového útvaru z nemeckého jazyka pod vedením vyučujúcej a koordinátorky projektu Mgr. M. Popjakovej.
Projekt „Experimentovanie po nemecky“ je unikátny projekt Nadácie Volkswagen Slovakia, Goethe inštitútu a Štátneho pedagogického ústavu. Ide o praktickú výučbu nemčiny prostredníctvom experimentov. Pomocou pedagogického prístupu, pracovných listov spracovaných metódou CLIL, sa žiaci naučia cudzí jazyk rýchlejšie a sú viac motivovaní. Experimentovanie je pre žiakov zaujímavé, lebo niečo nové objavujú a pritom sa učia jazyk bez toho, aby si to uvedomovali. (bližšie informácie: https://www.goethe.de/ins/sk/de/spr/unt/kum/exp.html)
V rámci nášho projektu sme zrealizovali spolu 6 pokusov z fyziky, biológie a chémie. Prostredníctvom pracovných listov si žiaci osvojili novú slovnú zásobu a zároveň si vyskúšali úlohu vedcov, ktorí stanovujú hypotézy a potom si ich na pokusoch overujú. Žiakom sa takáto forma učenia sa cudzieho jazyka veľmi páčila, zistili, že učenie sa prostredníctvom pokusov môže byť zaujímavé a zábavné.
A tu sú už vyjadrenia niektorých žiakov podieľajúcich sa na projekte:
„Pri experimentovaní sme sa naučili veľa nových vecí a slovíčok zábavnou formou. Najviac sa mi páčil pokus, pri ktorom sme nafukovali balón pomocou octu a kypriaceho prášku. Bolo to veľmi zaujímavé a veľa sme sa pri tom nasmiali. Celý projekt bola zábava a rada by som si to zopakovala.“ J.Saksunová ( 8.A)
„Chémiu mám veľmi rada- najmä experimentovanie -pokusy, preto som neváhala zapojiť sa do projektu Experimentieren. Okrem toho som mala chuť zdokonaľovať sa v nemčine, či už v slovnej zásobe alebo v komunikácii. Tento projekt podporil moju schopnosť objavovať a skúmať. Dal mi nielen praktické rady do života, ale čo je hlavné, nestratiť sa vo svete. Takéto hravé učenie je oveľa lepšie ako sedieť za lavicou. Ďakujem pani učiteľke za takéto hravé učenie!“ N. Kraviarová (8.B)
„Tento projekt bol pre nás zábavný, pretože sme sa naučili nové nemecké slovíčka hravou formou. Najviac nás zaujal pokus z biológie, konkrétne meranie fyzickej kondície – tep srdca v pokoji a pri výskokoch. Naše výsledky sme zapisovali do pracovného listu, ktorý sme na konci experimentu porovnali s výsledkami spolužiakov a gramatickú správnosť sme skontrolovali s pani učiteľkou. Sme veľmi rady, že aj takéto oddychové činnosti sú súčasťou výchovno – vzdelávacieho procesu.“ A. Ondrejová; D. Samselyová, 8.D
Mgr. Mária Popjaková