:: Školský špeciálny pedagóg
Školský špeciálny pedagóg
Mgr. Michaela Šimonová
simonova.michaela@zskuppo.sk
KONZULTAČNÉ HODINY:
Konzultačné hodiny po mailovej alebo telefonickej dohode každý pondelok od 08:00 do 09:30 hod. a v piatok od 11:00 do 12:30 hod.
Konzultácie je možné si individuálne dohodnúť na simonova.michaela@zskuppo.sk,
t.č.: 051 7732860 / kl. 141 alebo formou edupage.
V záujme humanizácie procesu výchovy a vzdelávania a rozvíjania osobnosti žiakov spolupracuje pri realizácií vzdelávania v súlade so školským zákonom a koordinuje prácu školského podporného tímu.
Hlavné činnosti školského špeciálneho pedagóga:
- vyučuje žiakov so ŠVVP v rámci špeciálno-pedagogickej podpory
- poskytuje konzultácie rodičom, pedagógom
- poskytuje intervenčnú činnosť
- participuje na vypracovaní individuálneho vzdelávacieho programu, vedie špeciálno-pedagogickú dokumentáciu
- spolupracuje so školskou psychologičkou, výchovnou poradkyňou, asistentkou učiteľa či ďalšími pedagogickými zamestnancami spolu s ktorými vytvára školský podporný tím
- spolupracuje tiež s poradenskými zariadeniami.
Kto je žiak so ŠVVP:
- je to žiak so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami – ŠVVP
- ŠVVP - špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou je požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia
- žiak so ŠVVP je podľa školského zákona č. 182/ 2023 Zb.z.:
- žiak so zdravotným znevýhodnením:
- žiak so zdravotným postihnutím;
- žiak chorý alebo zdravotne oslabeným;
- žiak s poruchou aktivity a pozornosti;
- žiak s vývinovou poruchou učenia;
- žiak s poruchou správania alebo žiak s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej;
- žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia;
- žiak nadaný.
V rámci špeciálno-pedagogickej podpory, ktorú týmto žiakom poskytuje sa venuje podpore ich špecifických funkcií (práve v dôsledku ich narušenia dochádza k problémom s učením):
- priestorová orientácia
- zraková percepcia
- sluchová percepcia
- intermodalita
- serialita
- grafomotorika.
Počas hodín sa venuje i rozvoju ich komunikačných schopností a sebavedomia. Fixuje aktuálne preberané učivo, hľadá so žiakom cestu pre jeho porozumenie.
V práci so žiakmi využíva hry a didaktické pomôcky, ktoré sú im blízke.
Pedagogický asistent
Mgr. Nikola Raceková
racekova.nikola@zskuppo.sk
Pedagogický asistent sa podľa požiadaviek učiteľa podieľa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu základnej školy, pre žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky najmä utváraním rovnosti príležitosti vo výchove a vzdelávaní, na prekonávaní informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Pedagogický asistent pracuje v tých triedach školy, ktoré navštevuje žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pri výchove a vzdelávaní ktorého vzhľadom na jeho stupeň a mieru postihnutia bez prítomnosti asistenta učiteľa nie je možné garantovať osobnostný rozvoj, bezpečnosť a ochranu zdravia.
Náplň práce a kompetencie pedagogického asistenta
- Spolupracuje s učiteľmi počas výchovno- vzdelávacieho procesu žiaka
- Spolupracuje s členmi školského podporného tímu
- Podieľa sa na organizácií činností žiaka v rámci výchovno- vzdelávacieho procesu podľa daných pokynov učiteľa
- Oboznamuje sa a akceptuje zdravotný stav a individuálne potreby žiaka
- Komunikuje s rodičmi alebo inými zákonnými zástupcami žiaka o výchovno- vzdelávacom procese
- Vytvára efektívne vzťahy medzi žiakom so ŠVVP a edukačným prostredím školy
- Podieľa sa na tvorbe vhodných kompenzačných pomôcok a individualizovaných úloh žiaka
- Pomáha žiakovi pri príprave učebných pomôcok
- Spolupodieľa sa na výbere vhodných metód a foriem vyučovania v závislosti od ŠVVP žiaka
- Zúčastňuje sa na spoločných podujatiach školy (otvorené hodiny, výlety, exkurzie, spoločenské alebo športové udalosti a pod.)