:: Školský špeciálny pedagóg
Školský špeciálny pedagóg
Mgr. Michaela Kleščová
klescova.michaela@zskupelna.sk
KONZULTAČNÉ HODINY:
Konzultačné hodiny po mailovej alebo telefonickej dohode každý pondelok od 12:00 do 13:30 hod. a v piatok od 10:00 do 11:30 hod.
Konzultácie je možné si individuálne dohodnúť na klescova.michaela@zskupelna.sk
t.č.: 051 7732860 / kl. 141 alebo formou edupage.
V záujme humanizácie procesu výchovy a vzdelávania a rozvíjania osobnosti žiakov spolupracuje pri realizácií vzdelávania v súlade so školským zákonom a koordinuje prácu školského podporného tímu.
Hlavné činnosti školského špeciálneho pedagóga:
- Poskytuje špeciálno-pedagogické služby žiakom a odbornú špeciálno-pedagogickú starostlivosť žiakom s ťažkosťami v učení a v správaní, zdravotne a sociálne znevýhodneným žiakom.
- Poznáva osobnosť žiakov, ich schopnosti, záujmy, postoje, osobnostné vlastnosti a motiváciu k učeniu, štýl učenia.
- Sleduje úroveň školskej spôsobilosti detí vstupujúcich do školy, navrhuje efektívne intervencie na rozvíjanie schopností detí.
- Participuje pri zápise detí do 1. ročníka.
- Identifikuje žiakov s poruchami učenia a i..
- Individuálne pracuje so žiakmi – reedukačné cvičenia a intervencie.
- Podieľa sa na plnení úloh vyplývajúcich z individuálnych programov vzdelávania žiakov.
- Zakladá, vedie, triedi a aktualizuje dokumentáciu k jednotlivým žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, participuje na tvorbe individuálnych vzdelávacích plánov a ich aplikáciu v praxi.
- Predkladá návrhy a podnety na skvalitnenie a zefektívnenie výchovno-vzdelávacej práce so žiakmi s upravenými podmienkami vo vzdelávaní, v prípade potreby zabezpečuje pomôcky takýmto žiakom.
- Sprostredkúva informácie a styk s poradenskými zariadeniami alebo školskou psychologičkou.
- Spolupracuje v školskom podpornom tíme, tiež úzko spolupracuje so školským psychológom a výchovným poradcom školy.
- Poskytuje konzultácie, odborné poradenské služby a metodickú pomoc pedagógom a pedagogickým asistentom.
- Poskytuje rodičom (zákonným zástupcom) konzultačné a poradenské služby.
- Spolupracuje s rodičom (zákonným zástupcom) pri nachádzaní a realizovaní optimálnych postupov pri výchove a vzdelávaní detí.
V rámci špeciálno-pedagogickej podpory, ktorú týmto žiakom poskytuje sa venuje podpore ich špecifických funkcií (práve v dôsledku ich narušenia dochádza k problémom s učením):
- priestorová orientácia
- zraková percepcia
- sluchová percepcia
- intermodalita
- serialita
- grafomotorika.
Počas hodín sa venuje i rozvoju ich komunikačných schopností a sebavedomia. Fixuje aktuálne preberané učivo, hľadá so žiakom cestu pre jeho porozumenie.
V práci so žiakmi využíva hry a didaktické pomôcky, ktoré sú im blízke.
Pedagogickí asistenti
Mgr. Michal Valiček – valicek.michal@zskupelna.sk
Mgr. Ľubomíra Kireta – kireta.lubomira@zskupelna.sk
Lucia Gabányi – gabanyi.lucia@zskupelna.sk
Soňa Slivková – slivkova.sona@zskupelna.sk
Pedagogický asistenti sa podľa požiadaviek učiteľa podieľajú na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu základnej školy, pre žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky najmä utváraním rovnosti príležitosti vo výchove a vzdelávaní, na prekonávaní informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Pedagogický asistenti pracujú v tých triedach školy, ktoré navštevujú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorým centrum poradenstva a prevencie odporúčalo spoluprácu s pedagogickým asistentom, alebo v triedach so zvýšenou potrebou práce so žiakmi s cieľom zabezpečiť plnohodnotný osobnostný rozvoj pri výchove a vzdelávaní.
Náplň práce a kompetencie pedagogických asistentov
- Spolupracovať s učiteľmi počas výchovno- vzdelávacieho procesu žiaka/žiakov
- Spolupracovať s členmi školského podporného tímu
- Podieľať sa na organizácií činností žiaka v rámci výchovno- vzdelávacieho procesu podľa daných pokynov učiteľa
- Oboznamovať sa a akceptovať zdravotný stav a individuálne potreby žiaka/žiakov
- Komunikovať s rodičmi alebo inými zákonnými zástupcami žiaka o výchovno- vzdelávacom procese
- Vytvárať efektívne vzťahy medzi žiakom s PO/ ŠVVP a edukačným prostredím školy
- Podieľať sa na tvorbe vhodných kompenzačných pomôcok a individualizovaných úloh žiaka
- Pomáhať žiakovi pri príprave učebných pomôcok
- Spolupodieľať sa na výbere vhodných metód a foriem vyučovania v závislosti od PO/ŠVVP žiaka, potreby triedy a pod.
- Zúčastňovať sa na spoločných podujatiach školy (otvorené hodiny, výlety, exkurzie, spoločenské alebo športové udalosti a pod.)