• ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka školy

  • ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka školy

  • Základná škola

    Základná škola

    Kúpeľná 2, Prešov

  • ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka školy

Škola
Škola2

:: Školský rok 2023/2024

Zážitkové vyučovanie v srdci Vysokých Tatier

Výchova uskutočnená skúsenosťou, zážitkom, dobrodružstvom je výchova realizovaná prostredníctvom sebaprijatia, sociálnych vzťahov a vzťahov k životnému prostrediu. Cieľom je zvýšiť pripravenosť a odolnosť žiaka na prekonanie rôznych každodenných situácií. Obyčajne aj reflexiu, reflexiu sociálnej interakcie a pozorovania prostredia. Zážitkové učenie ako „výchova skúsenosťami“ alebo „výchova prežívaním“  - nezameniteľná voľnočasová alebo primárna needukatívna technika. Pri zážitkovom učení kľúčovú rolu plní súbor psychologicky, pedagogicky a didakticky premyslených prostriedkov, ktoré sú viazané na nové informačné a komunikačné technológie alebo iné média. V škole v prírode žiaci prakticky riešili úlohy, ktoré boli vopred pripravené podľa tematických plánoch, tvorili prierez všetkými predmetmi vo 4. ročníku ZŠ, pod názvom – SCHOOL WORKBOOK- School in nature - Hight Tatras, 16.10. – 20.10.2023, lapbooky – násobilka a vybrané slová, 3D vytlačené prívesky – Slovensko na dlani, pohorie Vysoké Tatry.

  

Príroda je podnetom pre získavanie zručností i skúseností. Žiaci prichádzajú do kontaktu s novými vôňami, hmatom skúmajú prírodné povrchy, prispôsobia sa svetu, v ktorom treba obozretnosť, všímavosť, opatrnosť, ohľaduplnosť a rozvahu. Zážitkové učenie je jednou z najúčinnejších foriem vzdelávania v edukačnom procese. Ako konkrétny spôsob edukácie sa snaží prostredníctvom zážitku a skúsenosti pomôcť žiakovi získať vedomosti, zručnosti a návyky v takej miere, aby si ich osvojil na celý život. Zážitkové učenie sa nesústreďuje len na vyvolanie zážitku, ale predovšetkým na jeho spracovanie. Žiaci si odnášali „kúsok prírody“ nielen v srdci ale aj v živicovom srdiečku s kúskom Tatier – do zalievaného živicového srdiečka sme vložili ľubovoľný kúsok prírody – šípky, kúsok rastlinky a iné prírodne dostupné „rastlinstvo“.

 

Základom pre zapojenie žiaka do aktívnej a zmysluplnej práce je využívanie pestrých vyučovacích metód, ktoré sú jedným z najdôležitejších prvkov motivácie. V škole v prírode žiaci vytvárajú úzke spoločenstvo, sú odkázaní jeden na druhého, pomáhajú si, pri zábavných aktivitách sa z nich stávajú spolupracovníci, ktorí majú spoločný cieľ – niečo dokázať, vytvoriť. V spolupráci sa rozvíjajú ich sociálne zručnosti, komunikácia a prehlbujú sa kamarátstva – vhodne zvolená aktivita – môže byť aj „náramok priateľstva“ – pre večerné chvíle alebo spestrenie cestovania vo vlaku.

 

Škola v prírode je príležitosťou pre žiakov zažiť niečo nové a podnecujúce. Je zmenou v školskom stereotype, umožňuje načerpať energiu. Škola v prírode je ideálnym miestom na vytváranie vzťahu dieťaťa k prírode. Je dokázané, že vplyv prírody na duševné i fyzické zdravie človeka je veľký. Ak naučíme žiaka milovať prírodu, navštevovať a chrániť ju, vytvárame tým predpoklad pre jeho zdravšiu budúcnosť.

 

Vyučovanie aktivizujúce žiaka počas celej vyučovacej hodiny, prirodzene ho motivuje k učeniu a zároveň rozvíja jeho emocionálnu stránku osobnosti. Zážitok je individuálna skúsenosť žiaka – nedá sa preniesť na druhého žiaka. Prostredníctvom zážitku a skúsenosti dokáže žiakovi dať vedomosti, schopnosti a zručnosti tak, aby si ich osvojil – „stotožnil sa“.

 

Medzi najdôležitejšie znaky zážitku patrí: jedinečnosť, individuálnosť, intencionálnosť, nenahraditeľnosť, neprenostiteľnosť a komplex, ktorá je daná psychosomatickou jednotou, čiže zapojením všetkých telesných a aj duševných funkcií pre získanie silného zážitku (Vanková, 2008, Hanuš, Chytilová, 2009).

 

Prežívanie je pre žiakov prúdom zážitkov s viac alebo menej výrazným citovým prízvukom. V praxi využíva špecifický obsah, formy, metódy a prostriedky výchovy, ktoré sú založené na osobných zážitkoch a získaných skúsenostiach.

 

Aj žiakom treba poskytnúť spätnú väzbu, aby sme neubíjali ich sebavedomie a pomáhali im rásť, tiež sa vzťahuje vždy na kvalitu vnímaného a prežívaného procesu ako celku. Žiaci kreslili, písali plusy a negatíva, odovzdávali si podpisy na pohľadnice, rozprávali a začali vnímať naučené. Na hodinách čítania sa učili poznávať príslovia  – všade dobre, ale doma najlepšie. Niektorí prvýkrát „okúsili“  aké je to byť bez mamky, ocka, sestry, brata – ten, krásny pocit rodinnej lásky na nezaplatenie.

 

Na záver, už len príslovie na zamyslenie, ktoré nám hovorí: aby sme žiakov (naše deti) viedli, ukázali im možnosti alebo ich naučili nové veci, ale nerobili ich za ne. 

 

Keď dáš dieťaťu rybu,

nakŕmiš ho na deň,

ak ho naučíš loviť,

dáš mu potravu na celý život.

(Čínske príslovie – „Lovu zdar škola v prírode“)

 

PhDr. Anna Hyrjová

 

02.11.2023 00:00
Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.
OK