• ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka školy

  • ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka školy

  • Základná škola

    Základná škola

    Kúpeľná 2, Prešov

  • ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka školy

Škola
Škola2

:: Školský rok 2022/2023

Založili sme obchodný dom – NEZRUŠ NERVY – finančná gramotnosť v praxi

Súčasná spoločnosť je označovaná ako informačná. A práve v prostredí plnom informácií je potrebné žiakov pripravovať na vyhľadávanie informácií, kritické myslenie, rozoznávanie potrebného od zbytočného, odlíšenie pravdivého od nepravdivého i efektívne využívanie informácií. Jednou z úloh finančného vzdelávania je zabezpečiť orientáciu a prehľad vo finančných produktoch a službách.

 

Finančné vzdelávanie je orientované na rozvíjanie zručností pre uplatnenie v živote, a preto by malo byť s každodenným životom úzko previazané. Aktivity, ktoré umožňujú relatívne autentický zážitok finančnej situácie a ktoré vedú k osvojeniu stratégií zodpovedného rozhodovania. Na tento účel žiaci 3.D zrealizovali vytvorenie obchodného domu, v ktorom  vytvorili služby – „rýchly zárobok pre kupujúceho“ a produkty – nakupovanie. Žiaci sa učili heuristickou metódou, resp. metódou riešenia problémov, situačnou a inscenačnou metódou.

 

Učenie v blokoch prekonalo súťaživosť v prospech spolupráce a tolerancie, prostredníctvom metódy „Ice breaker“. Odovzdávanie skúsenosti prispelo k učeniu sa navzájom a prirodzene formovalo názory a postoje v skupine spolužiakov a to metódami brainstormingu a myšlienkovej mapy. Práca v skupine umožnila každému zapojiť sa podľa svojich možností a schopností, dávala možnosť vyniknúť a uplatniť vedomosti či prednosti, ktoré ostatní v danej téme nemali. Prostredníctvom kooperatívneho učenia zdieľali skúsenosti zo svojej rodiny, aplikovali rôzne stratégie, ale tiež si uvedomovali, že v prístupe k financiám i vo finančných situáciách rodín existujú rozdiely. Kooperácia nemusí prebiehať len na úrovni triedy, ale aj na úrovni školy, preto do obchodného domu boli pozvaní žiaci zo 4.B a 3.C triedy.

 

Definovanie základných ľudských hodnôt a potrieb so žiakmi primárneho vzdelávania sa môže zdať nesplniteľnou úlohou. Prax však ukazuje, že to tak nie je. Práve naopak. Žiaci sú v tomto veku najviac ovplyvniteľní a formovateľní.  Takisto im nerobí problém definovať a rozlišovať základné ľudské hodnoty a potreby.

 

Zámerom bolo smerovať k zvyšovaniu finančnej gramotnosti a komunikačnej gramotnosti  na prvom stupni základnej školy a cieľom na konkrétnych príkladoch ukázať, akými spôsobmi je možné finančnú gramotnosť budovať a rozvíjať, prepojiť teóriu s praxou primeranú veku.  

 

PhDr. Anna Hyrjová

13.03.2023 00:00
Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.
OK