:: Školský rok 2019/2020
Medzinárodný deň materinského jazyka – 21.2.2020
Celosvetovo známy deň, ktorý vyhlásila výročná 30. Generálna konferencia Organizácie Spojených národov pre výchovu, vedu a kultúru v novembri 1999, sa po prvý raz oslavoval 21. februára 2000 ako Medzinárodný deň materinského jazyka.
Keďže materinský jazyk je nám najbližší a stretávame sa s ním chtiac-nechtiac každodenne, rozhodli sme sa ako škola zapojiť sa a pripomenúť si týmto dňom hodnotu jazyka, pretože si prešiel „neľahkou cestou“. Prešiel niekoľkými zmenami, úpravami, o čo sa zaslúžili osobnosti počnúc Cyrilom a Metodom, Antonom Bernolákom, Ľudovítom Štúrom a ďalší ako Hurbanom, Hodžom, ktorí nemej stáli pri zrode nášho jazyka.
Preto sme naše podujatie nazvali „ Po stopách nášho jazyka“. Pripravili ho vyučujúci slovenského jazyka a dejepisu spolu so žiakmi.
Týmto podujatím sme chceli zvýšiť jazykovú kultúru, úroveň používania spisovného jazyka, ale i zachovať si naše kultúrne dedičstvo. Veď posúďte sami, či sa nám to podarilo z vyjadrení našich žiakov:
V prvých minútach prvej vyučovacej hodiny dňa 21.2.2020 sme si vypočuli školský rozhlas venovaný Medzinárodnému dňu materinského jazyka. Síce krátky, no veľmi náučný a výstižný sa počúval výborne. Nádherne odrecitovaná báseň s hlbokým posolstvom chytila citlivé duše. Istotne za srdcia. Počas dňa sme sa dozvedeli nové informácie o tom, ako vznikla spisovná slovenčina. Nielen na hodine literatúry, ale i v školskej knižnici, kde na nás už čakali perfektne pripravení deviataci. Vypočutie si štúrovskej slovenčiny a ďalšie poznatky o vzniku spisovného života mali niečo do seba. Janka Jakabčínová, 8.B
Nevedela som, že môj materinský jazyk má takú dlhú históriu a že si prešiel toľkými úpravami. Vďaka tomuto podujatiu som sa dozvedela, že korene slovenčiny nesiahajú len do roku 1787, ale aj ďaleko do minulosti. A taktiež už teraz viem, že na ypsilony sa nemám hnevať na Ľudovíta Štúra, ale na Martina Hattalu. Jana Saksunová, 9.A
Dnes sme sa dozvedeli veľa o spisovnom jazyku, ale aj o našich nárečiach. Zaujala ma aj Štúrova reč, v ktorej sme sa dozvedeli, ako Štúr opisoval potrebu vlastnej reči. Naše spolužiačky nám povedali nové, ale aj už známe informácie o slovenskom jazyku. Vďaka tejto akcii sme si to zopakovali, bolo to veľmi poučné a zábavné. Určite treba pochváliť naše spolužiačky, ktoré svoje úlohy zvládli bravúrne. Zuzana Džačarová, 9.B
Prišli k nám do triedy žiačky zo 7.A, rozprávali o Cyrilovi a Metodovi. Veľa zaujímavých vecí sme sa o nich dozvedeli. Pripravili si pre nás peknú prezentáciu spojenú s aktivitami. Nakoniec sme si mohli napísať svoje meno v hlaholike. Táto aktivita sa nám veľmi páčila. L. Volenčinová, E. Duchová, Ch. Balážová, 6.A
Keďže počiatky slovenského jazyka siahajú do minulosti, svedčí to o usilovnosti a pracovitosti významných Slovákov, ktorí nás svojou vytrvalosťou dodnes inšpirujú. Im vďačíme za to, že môžeme v našom vlastnom, v minulosti utláčanom štáte, slobodne sa vyjadrovať v našom krásnom jazyku. Toto podujatie nám tieto dôležité informácie pripomenulo. Hana Vorobelová, Nina Vašková, Klára Vaščáková, 8.A
Mgr. Katarína Pappová