• Tvorivé dielne v školskom klube

    Tvorivé dielne v školskom klube

    Výrova vianočných ozdôb a darčekov

  • Imatrikulácia prvákov

    Imatrikulácia prvákov

    Školský rok 2019/2020

  • ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    ZŠ Kúpeľná 2, Prešov

    Oficiálna webstránka základnej školy

Škola
Škola2

:: Školský rok 2019/2020

Pozrite si zostrih zo slávnostného ukončenia školského roka 2019//2020.

 

Mgr. Maroš Semančík

Určite ste už neraz zahliadli v televízii nejaký film, ktorý bol natočený na základe biografie či autobiografie známeho spisovateľa. Kedysi boli tzv. literárne alebo čitateľské kluby bežnou súčasťou spoločnosti, organizovali sa veľmi často a taktiež vo všeobecnosti bol o knihy väčší záujem. Teraz mládež vystriedala knihy skôr za počítačové hry alebo televíziu. Je však medzi nami stále dostatok čitateľských nadšencov, o čom svedčí aj zapájanie sa našich žiakov do literárnych súťaží.

 

Súťaž Medziriadky otvorila začiatkom kalendárneho roka 2020 svoj 11. ročník. Táto súťaž je výnimočná tým, že približne 50 najlepších účastníkov nie je iba pozvaných na slávnostné vyhodnotenie, čaká ich koncom augusta týždenný pobyt na Duchonke, kde budú môcť práve prostredníctvom dialógov o literatúre načerpať množstvo skúseností a posunúť sa o niečo ďalej vo svojej tvorbe.

 

Spomínaný letný tábor čaká tento rok už druhýkrát v poradí aj našu žiačku Nevenu Kraviarovú (9.B), ktorá svojou poviedkou zaujala porotu natoľko, že sa ju naň  rozhodli pozvať. Tento rok bolo do súťaže odoslaných spolu 455 príspevkov, takže to Nevenka vôbec nemala ľahké. Ale svojím svojským štýlom písania, v ktorom nikdy nechýba humor, porotu presvedčila.

 

Žiačke želáme krásny pobyt a prajeme veľa ďalších úspechov

 

Mgr. Nikola Varcholíková

Odhodlať sa začať písať literárny text nie je vôbec jednoduché. Žiadny slávny spisovateľ nezačal písať bez toho, aby najprv neodhalil čaro obrazného jazyka odhaľovaním kúziel, ktoré v sebe ukrývajú texty vytvorené v priebehu vývoja ľudstva. Na základe prvotného oboznámenia sa s rôznymi druhmi umeleckých textov si každý vyberá, čo mu je najbližšie. Aj keď niekto dokáže vnímať silu všetkých textov napísaných rôznymi autormi, neodhodlá sa napísať niečo vlastné. Niekedy je ťažké rozhodnúť sa podeliť s myšlienkami s inými ľuďmi, chce to tiež odvahu, keďže človek má svoje tajomstvá. Neraz prežíva vo svojom vnútri niečo, čo nevie dať najavo slovne a mimikou či gestikou, iba písaním. Na literárnom krúžku často zvyknem žiakom prečítať nejaké výroky autorov, ktorí si získali miesto v mojom srdci, aby si čoraz viac uvedomovali, akú hodnotu má literatúra a čo je jej úlohou v živote človeka. Snáď aj tento výrok od autora Williama Saroyana inšpiroval žiačku Hanu Vorobelovú (8.A), ktorá sa tento rok zapojila svojimi textami do množstva literárnych súťaží a jej práca postupne dostáva aj patričné uznanie.

 

Mgr. Nikola Varcholíková

Opustiť priestory školy zo dňa na deň a prejsť na iný typ výučby nebolo pre žiakov a učiteľov ľahké. Obzvlášť ma mrzelo, že sa už nebudeme môcť zoči-voči rozprávať o prečítaných knihách a o našich literárnych ambíciách v rámci zapájania sa do súťaží tvorbou poviedok či básní. Predsa len, mnohé impulzy na tvorbu nám ponúka práve kontakt s inými osobami alebo prostredím. Napriek tejto situácii sme sa so žiakmi nevzdali a rozhodli sa prostredníctvom online konzultácií zapojiť do literárnej súťaže Rozlet 2020, ktorú vyhlásilo Literárne umenie, občianske združenie, na svojej webstránke. Do súťaže sa zapojili 4 žiačky, pričom všetky boli za svoje texty nejakým spôsobom ocenené. Súťažné príspevky ohodnotila odborná porota, ale zároveň bolo vyhlásené aj online hlasovanie.

 

Mgr. Nikola Varcholíková

Spôsobov, ako môžeme napísať nejaký literárne hodnotný text, existuje veľa. Niekedy vytvoríme zaujímavý text „nechtiac“, keď nám zadá tému napríklad vyučujúci. Niekedy nám pomôže naozaj špecifický zážitok. Inokedy nás môže motivovať výrok známeho človeka či pieseň nášho obľúbeného interpreta.

 

Mgr. Nikola Varcholíková

Pre niektorých je to pocit radosti, pre iných zas pocit nechuti a odporu. Osvojovanie si výtvarného jazyka je pre niekoho objavovanie nových možností, experimentovanie, pre iných boj, pretože majú pocit, že napriek vynaloženej snahe ich výsledok nevyzerá najlepšie. 

 

Mgr. Nikola Varcholíková

22.apríl bol dňom venovaným Zemi. Aj keď sme si tento deň nemohli pripomenúť spoločne, niektoré deti z ŠKD Kúpeľná 2, vytvorili obrázky zobrazujúce krásu našej Zeme. Starajme sa o našu Zem a verím, že sa z jej krásy budeme môcť kochať ešte dlho.

 

Mgr. Dorota Ondičová

    Celosvetovo známy deň, ktorý vyhlásila výročná 30. Generálna konferencia Organizácie Spojených národov pre výchovu, vedu a kultúru v novembri 1999, sa po prvý raz oslavoval 21. februára 2000 ako Medzinárodný deň materinského jazyka.

 

                                                                          Mgr. Katarína Pappová

Dňa 14.2.2020 sa III.A zúčastnila v knižnici Slniečko na prednáške ,,Včely“. Pani knihovníčka nám vysvetľovala vznik a význam včiel pre život človeka, dá sa povedať od praveku až po súčasnosť. Žiaci sa dozvedeli, že med bol v minulosti pochúťkou iba pre bohatých, akú pochúťku jedával na raňajky rímsky cisár Nero, ako vyzerali v minulosti úle, na čo všetko sa med používa. 

 

III.A a pani učiteľka Karašová

Dňa 18.2.2020 sa uskutočnila súťaž v ŠKD Moje mesto Prešov.

 

Deti sa popasovali s kvízom o meste Prešov, kresbou erbu a skladaním obrázka. Všetci zúčastnení si odniesli diplom a prvé tri miesta boli odmenené vecnými cenami.

 

                                                       vych.Kručayová Adela